De bijgaande afbeelding ‘Het Zonnelied van Franciscus’ is een raam in de Franciscuskapel van het kinder- en jeugddorp ‘Marienpflege’ in Ellwangen, zo’n 100 km ten oosten van Stuttgart in Duitsland.
De maker van het raam is Sieger Köder, een Duitse katholieke priester en kunstenaar (1925-2015). Hij studeerde van 1946-1947 aan de vakhogeschool voor edelmetalen in Schwäbisch Gmünd en daarna tot 1951 schilderkunst en kunstgeschiedenis aan de academie voor beeldende kunsten in Stuttgart. Marc Chagall was een grote inspirator voor hem. Van 1954 -1965 gaf hij als kunstdocent les aan het Schubart gymnasium in Aalen. Van 1965 – 1970 studeerde hij katholieke theologie aan de universiteit in Tübingen. In 1971 werd hij priester gewijd, waarna hij tot 1995 actief was in het pastoraat. Ondertussen was hij evenzeer productief als kunstenaar. In 1982 ontving hij van paus Johannes Paulus II de eretitel van monseigneur en de Orde van Verdienste.
Een overzicht van veel van zijn werken is te vinden in het boek: Die Bilder der Bibel von Sieger Köder; erschliessende und meditatieve Texte, uitgegeven door Gertrud Widmann, 1996, Schwabenverlag, Ostfildern.
In mei 2011 werd in Ellwangen het ‘Sieger Köder Museum’ geopend. Een maand later opende in Rosenberg, waar hij van 1975-1995 pastor was, het ‘Sieger Köder Zentrum’. In zijn geboortedorp Wasseralfingen kun je de ‘Sieger Köder Weg’ bewandelen en onderweg stilhouden bij tien staties, eindigend bij zijn graf.
In het hier afgebeelde raam vallen de vele gezichten op. Niet verwonderlijk omdat Franciscus alle schepselen zag als zijn zusters en broeders. Broeder Zon, zuster Maan, broeder Wind, zuster Water, broeder Vuur en zuster moeder Aarde krijgen een gezicht. Zelfs de dood was voor Franciscus een zuster. We zien gezonde en zieke mensen. Franciscus zelf houdt een zieke zorgzaam met twee handen vast, terwijl hij zelf door zuster Dood liefdevol en teder wordt omhelsd. De blauwe mantel van zuster Dood roept rust en hemelse kracht op. Ten slotte nog een opmerkelijk detail. Sieger Köder laat over de witte gezichten van Franciscus en zuster Dood een warme rood-gele kleur vallen, als een levengevende zegen.